دیار خوشنویسان ( اردوی قزوین هفتمی ها )

1396/1/12

دسته:پرورشی

بسم اله الرحمن الرحیم

در زیر سایه ی الطاف الهی و توجه حضرت صاحب الزمان دانش آموزان پایه ی هفتم به همراه مربیان خود صبح سه شنبه 4 اردیبهشت حرکت خود را به سمت استان قزوین آغاز کردند. مقصد اول هنرستان حضرت ولی عصر به منظور محل اسکان لحاظ شده بود. با نزدیک شدن به ساعت 10 دانش آموزان در 4 گروه به سمت نمازخانه هدایت شده و پس قرار دادن وسایل در محل گروه خود و تعویض لباس ،آماده ی شنیدن سخنان   مشاور خود جناب آقای هاشمی پیرامون تذکرات اردویی و برنامه ی روز اول شدند.

گروه بندی اردوی قزوین
وزان میران بیگی بیگی قاموسی
فراهانی عباسی فر نجاتی اخوان خرازی
      سعیدیان

پس از سخنان مشاور ، بچه ها در چند گروه راهی زمین های ورزشی مجموعه ( فوتبال ، والیبال ، بسکتبال و پینگ پنگ ) شدند.

ساعت 12:30 همگی فراخوان شدند برای صرف ناهار.

پس از تناول ناهار در محوطه ی زیبای مجموعه ، دانش آموزان خود رای برای نماز آماده کرده و در صفوف نماز مهیای خواندن نماز ظهر و عصر شدند.

با پایان تعقیبات نماز ، دانش آموزان تا ساعت 15 اجازه ی استراحت و بازی دریافت کرده و از ساعت 15 با صرف عصرانه، آماده ی عزیمت به سمت قزوین گشتند.

با توجه به محل اسکان اردو یعنی روستای زاغه ، دانش آموزان پس از رد شدن از کنار نیروگاه رجایی و کارحانه های معروف در طول مسیر، اولین بازدید خود را از دروازه تهران شهر قزوین شروع نمودند.

هفته ها قبل از اردو همه ی دانش آموزان پایه ی هفتم، در 4 گروه مشغول به تحقیق در مورد 6 مکانی شدند که به آن ها سپرده شده بود. و ما حصل آن تهیه ی چندین روزنامه دیواری و جزوه در مورد اماکن زیارتی و سیاحتی شهر قزوین و 8 راهنمای گردشگری برای توضیح اماکن توسط خود دانش آموزان هفتم بود.

پس از بازدید از دروازه تهران قزوین ، گرفتن عکس یادگاری و شیرین شدن کام ها با بستنی، دانش آموزان پا در اولین خیابان ایران یعنی خیابان سپه گذاشتند. با دیدن سر در عالیقاپو و عبوز از خیابان سپه افراد قدم در آستان امامزاده اسماعیل از نوادگان محمد دیباج از فرزندان امام صادق علیه السلام نهادند.

پس از توضیحات جناب طاهری پیرامون امامزادگان حاضر در ایران و خواندن اذن دخول و زیارت ، با شخصیت جناب محمد دیباج و سرگذشت های او از زبان جناب آقای فضایلی آشنا شدیم.

بعد از بازدید از سرداب امامراده اسماعیل همه ی هفتمی ها مشغول بازدید از  موزه ی شهر شده و شاهد اقلامی از چند هزار سال قبل از میلاد مسیح تا دوران قاجار گشتند.

با نزدیک شدن به ساعت 18 بچه ها در جلوی حسینیه ی امینی ها حضور پیدا کرده و آماده ی یکی از بازدید های شگفت انگیز خود شدند. در ابتدا دانش آموز کلاس هفتم یک آقای بیگی توضیحاتی را درباره ی مکان بازدیدی داده و بعد از آن همه شنوای سخنان مسئول حسینیه در سالن اصلی خانه شدند.

پس از شنیدن سخنان اعجاب انگیز و آشنایی با مکان و بازدید از آن ، همه ی افراد به سمت حوض خانه ی حسینیه ی امینی ها که در زیر زمین خانه قرار داشت حرکت کرده و با پایان یافتن بازدید از این مکان زیبا ، توسط راهنمای حسینیه به گوشه ی زیزمین فراخوانده شده و با گشوده شدن دری شاهد یکی دیگر از زیبایی های خاص حسینیه ی امینی ها شدیم. مکانی خاص که هر کس اجازه ی ورود به آن را ندارد. گنجینه ی اقلام هیئت حسینیه ی امینی ها که خود تشکیل موزه ای را در دل مکانی دیگر داده بودند.

حال نوبت به زیارت شاهزاده حسین فرزند کوچک امام رضا علیه السلام و حرم چهارم اهل بیت در ایران رسید.پس از زیارت و شنیدن سخنان آقای نوارچی دانش آموز کلاس هفتم دو ، توفیق یافتیم تا نماز جماعت مغرب و عشا را در کنار ضریح این امامزاده برقرار کرده و زمان بیشتری را در آنجا بگذرانیم.

دیگر زمان شام فرا رسیده و گروه به سمت مجموعه ی فست فود تالار شهر حرکت کردیم.

پس از صرف شام و بازگشت به اردوگاه ، همه مشغول استراحت شده تا برای بازدید های فردا آمادگی جسمانی مطلوب مهیا شود.

با بیدار شدن بچه ها برای خواندن نماز صبح، کم کم همگی آماده ی عزیمت به سمت قزوین شدیم. در ابتدای شهر قزوین مجددا به مجموعه ی تالار شهر رفتیم و پس از صرف  صبحانه،  بازدید خود را از حمام قجر آغاز نمودیم. در این مکان ضمن استفاده از نکات مطرح شده از زبان راهنمای گردشگری، از سخنان دانش آموز عزیز آقای گوهری نیز در مورد حمام قجر استفاده کردیم. از ویژگی های این مکان می توان به آشنایی افراد گروه با معماری حمام های سنتی ایران و نیز آشنایی با تاریخچه و سبک زندگی مردم  قزوین به جهت برپایی موزه ی مردم شناسی یاد کرد.

دیگر وقت بازدید از یکی از معروف ترین مکان های قزوین فرارسیده بود. مقصدمان بازار قزوین و بالاخص کاروانسرای سعد السلطنه بزرگترین کاروانسری سرپوشده ایران بود. با عبور از خیابان امام خمینی وارد سرای سعد السلطنه شدیم و در نزدیکی بخش نگار السلطنه از توضیحات دوستانمان آقایان ابراهیمی و حسینی پیرامون بازار قزوین و بالاخص سعدالسلطنه استفاده کردیم.

با مشاهده فضاهای مختلف بازار به سمت سبزه میدان حرکت کردیم و از آنجا وارد محوطه ی چهل ستون قزوین شدیم. با توضیحات دانش آموز عزیز آقای وزان، ضمن آشنایی با تاریخچه چهل ستون یا عمارت کلاه فرنگی،  با تاریخچه هنر خوشنویسی به جهت قرار داشتن موزه ی خوشنویسی در این مکان آشنا گشتیم.

با نزدیک شدن به ساعت 12 ظهر برای خرید به قنادی پرستو، از به نام ترین قنادی های قزوین سری زدیم و به سمت منطقه ی گردشگری باراجین واقع در شمال شرق قزوین عزیمت نمودیم.

با شنیدن صدای اذان ظهر در حرم امام زاده اسماعیل از نوادگان قمر بنی هاشم حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام جمع شدیم وضمن آشنایی با این امامزاده از زبان جناب طاهری و خواندن زیارتنامه دسته جمعی و زیارت بقعه ی ایشان، توفیق برپایی نماز جماعت ظهر و عصر را در این مکان مقدس را یافتیم.

یکی از اهداف اردو های برون شهری مدرسه، آشنایی با فرهنگ و سبک زندگی مردم شهری است که هر پایه به آن سفر می کند و  یکی از مهم ترین بخش زندگی هر جامعه ای، تغذیه آن جامعه می باشد. پس برای ناهار  قیمه نثار از معروف ترین غذا های استان قزوین را به همراه دانش آموزان تناول کردیم و با بدرود با شهر قزوین عازم اردوگاه شدیم.

بعد از کمی استراحت، دانش آموزان مشغول بازی در زمین های ورزشی مجموعه شدند و گروه فرهنگی پایه ی هفتم، آماده ی برگزاری جشن اعیاد شعبانیه.

با پایان زمان بازی و خوردن هندوانه های شیرین استان قزوین، به پیشنهاد مسئولان مجموعه، دانش آموزان راهی بازدید از مجموعه ی پرورش ماهی  های آکوریومی و پرورش گیاهان دانش آموزان هنرستان ولی عصر شده و بعد از آن آماده ی حضور در ویژه ی برنامه ی سایه روشن ( شعبانیه ) گشتند.
با خوش آمدگویی مجری برنامه افراد در گروه های خود قرار گرفتند و از شعر خوانی زیبای دانش آموز عزیز جناب آقای وزان با موضوع ولادت حصرت علی اکبر لذت بردند. سپس به هر گروه 6 کاغذ کوچک لوله شده و 6 بادکنک داده شد و از آن ها خواسته شده با قرار دادن هر کاغذ در یک بادکنک، بادکنک ها را باد کرده و بادکنک ها را سالم نزد خود نگه دارند.

با اتمام این مرحله طنین دلربای اذان از بلندگو های مجوعه به گوش رسید و با هدایت مربیان، دوستان هفتمی صفوف نماز جماعت مغرب و عشا را تشکیل دادند.

پس از پایان یافتن برنامه ی نماز، مرحله ی دوم جنگ با اجرا ی استدآپ های آقایان اخوان خرازی و حسینی با موضوعات تقلب و رفتارشناسی معلمان آغاز گشت. سپس هر دو گروه به صورت رو در رو با قرار دادن بادکنک خود در مکان معلوم، مسابقه ی بادکنک ها را اجرا کردند. در این بازی یک نفر از هر گروه با دویدن به سمت بادکنک ها و ترکاندن یکی از آن ها فعالیت خواسته شده ی درون برگه ی آن را انجام می داد تا نفر بعد بتواند به سراغ بادکنک بعدی برود.

گروهی که می توانست در زمان کمتر از 3 دقیقه فعالیت های خوسته شده را انجام دهد، برنده اعلام می شد. پس از این بازی نوبت به مسابقه گروه سرود رسید. در این بازی به هر گروه 2 بیت از یک سرود داده می شود و طبق معیار های مشارکت افراد، نحوه ی قرارگیری افراد و نحوه ی اجرا امتیاز تعلق می گیرد.

با بیان نکاتی پیرامون روز جوان به مناسبت ولادت حضرت علی اکبر و یاری جوانان به امام زمان و بجخض کلیپ های بیا تا جوانم و سلام به حضرت، مرحله ی دوم سایه روشن به اتمام رسید.

با حضور جناب آقای هاشمی بر روی سن مرحله ی سوم یعنی تدارک شام گروهی آغاز شد. در این مرحله هر گروه می بایست با وسایلی که دراختیار دارد ضمن پخت و سرو جوجه کباب و سیب زمینی ذغالی برای گروه خود، طبق معیار های گفته شده با گروه های دیگر به رقابت بپردازد.

با آماده شدن جوجه ها و ثبت آخرین امتیازات، نزدیکی امتیاز ها سبب تصمیم گیری مسئولان به تشویق دسته جمعی افراد در دو بخش پخش زنده ی مسابقه ی فوتبال و تهیه ی صبحانه ای مفصل تر شد

با شروع فوتبال، افراد علاقه مند شاه پخش زنده ی فوتبال گردیدندو پس از به صدا در آمدن سوت پایان، دانش آموزان راهی خواب شدند.

با خواندن نماز صبح و تعویض لباس ها، همه ی افراد بار سفر بسته و پس از صرف صبحانه، با نزدیک شدن عقرب ها به ساعت 8 صبح، سوار بر اتوبوس راهی تهران شدیم.