سوالات متداول ثبت نام آزمون ورودی دبیرستان هاتف

لیست سوالات

لطفا با دقت سوالات زیر را مطالعه نموده تا جواب اکثر سوالات خود را درباره ی دبیرستان هاتف پیدا کنید

هر کدام از ما در پاسخ به این سوال، پارامترهایی را عنوان می کنیم: نتایج خوب، معلمین توانمند، پیگیری آموزشی مستمر، محیط سالم، کادر مجرب و ... . البته که همه ی موارد فوق بدون شک نقش مهمی در ایجاد یک محیط آموزشی خوب ایفا می کند و فقدان یا کمبود هر کدام منجر به ضررهای جبران ناپذیری خواهد شد. اما نکته ی مهم اینجاست که آیا یک محیط آموزشی قوی- از دیدگاه عموم- برای هر دانش آموزی مناسب است؟ آیا اگر شرایطی ایجاد شود که من بتوانم فرزند خود را در مدرسه ای که بهترین نتایج کنکور را داشته ثبت نام کنم، موفقیت فرزند خود را به نوعی تضمین نموده ام؟ متاسفانه نگاه کارخانه ای ( که البته این نگاه در کارخانه هم منسوخ است! ) به مدرسه که با ورود به این محیط یک خروجی مشخص خواهیم داشت، کاملا غلط خواهد بود. آنچه بیش از هر موضوعی باید در انتخاب مدرسه د مورد توجه قرار بگیرد، موضوع تناسب شرایط فعلی دانش آموز ما با محیط جدید می باشد. این متناسب بودن، چه در زمینه ی علمی و آموزشی و چه در ابعاد غیرآموزشی می باشد. پارامتر فضای رقابتی موجود در یک مدرسه و اهمیت آن برای دانش آموز، غیر قابل چشم پوشی است. لذا وجود رقبای با فاصله ی منطقی از هم در مدرسه، نقش مهمی را در ایجاد اعتماد به نفس یک دانش آموز بازی می کند. از نگاه دیگر یکسان بودن سطح علمی و توانایی های دانش-آموزان در یک کلاس درس بسیار آرمانی به نظر می رسد؛ که این مهم در عمل در بسیاری مواقع محقق نمی شود. خلاصه آنکه خوب بودن یک مدرسه عملا به این معنا نیست که برای هر سطح استعداد و آمادگی ، برنامه ی متناسب وجود دارد؛ بلکه برنامه ای را با توجه به ویژگی های گروه مشخصی از دانش آموزان می تواند در حد خوبی پیاده سازی نماید. در نظر نگرفتن خصوصیات و ویژگی های مخاطب هر مدرسه- که همان دانش آموز می باشند- متاسفانه سبب گردیده که برخی از نوجوانان با مشکلات جدی در زمینه های تحصیلی و سلامت روان مواجه شده و عملاً از آرامش کافی در زندگی تحصیلی خود برخوردار نباشند. لذا پدران و مادران آگاه و حساس نسبت به سلامت نوجوان خود، همواره می کوشند تا محیط تحصیلی فرزند خود را متناسب با توانایی های علمی، شرایط فرهنگی خانواده و ... انتخاب نمایند.
همانطور که در فضای امروز جامعه ی ما مشاهده می شود، فعالیت های مرتبط با آموزش دانش آموزان به یک فضای تجاری جدی تبدیل شده و اصول حاکم بر دنیای تجارت، متاسفانه سایه ی خود را بر عملکرد مدارس -به عنوان مهمترین نهاد شکل دهنده ی فردای ما- گسترانده است. بسیار مشاهده شده است که مدرسه ای برای جذب دانش آموز، برنامه ی ویژه ای را برای تعداد محدودی از دانش آموزان خود پیاده سازی کرده تا بتواند با استفاده از اثرات تبلیغی آن، عمر اقتصادی مجموعه ی خود را تضمین نماید. جالب اینجاست که این عملکرد با تبلیغات به عنوان شاخص در انتخاب مدرسه معرفی می شود! از والدین گرامی انتظار میرود که با یک نگاه منصفانه نسبت به مدارسی که موضوع تناسب با شرایط فرزندمان در آن مشاهده شده، برنامه های آموزشی و پرورشی محیط را در ابعاد مختلف بررسی نمایند. قطعا همه ی شرایط در یک مدرسه، ایده آل نخواهد بود، اما می تواند در سطح قابل قبولی قرار داشته باشد. مثلا در بررسی نتایج کنکور یک مدرسه، فقط به تعداد رتبه های برتر آن نگاه نکنیم، بلکه عملکرد کلی یا به بیانی عیار قبولی مدرسه را بسنجیم. در موضوعات پرورشی میتوان به حساسیت های مدرسه و قوانین آن پرداخت. دانش آموزان و خانواده های مرتبط با یک مدرسه معرف فضای کلی حاکم بر مدرسه هستند که اینها، همه و همه می تواند برای ما شناخت ایجاد نماید.
اهمیت این موضوع از دو جنبه آموزشی و پرورشی قابل بررسی می باشد. در مباحث مربوط به آموزش، قبلا به عواملی نظیر معلم خوب، نظارت مستمر و ... اشاره کردیم. آنچه امروز در مدارس اهمیت ویژه ای پیدا کرده، مدیریت فضای رقابتی است که خواه ناخواه دانش آموز ما با آن درگیر خواهد بود. این مدیریت که به نظر جزء مهمترین ارکان آموزشی ماست شامل ایجاد انگیزه ی لازم در مسیر تحصیل، پرورش روحیه ی اعتماد به نفس، نحوه ی رویارویی با مشکلات و حل مسائل پیش رو، نظارت مستمر بر روحیه ی دانش آموز و ... خواهد بود. ما در عمل می بینیم که حجم بالای فعالیت های یک مشاور یا معلم راهنما در یک پایه به این موضوعات اختصاص پیدا می کند و عملا زمینه ساز متمایز شدن عملکرد یک مدرسه خواهد بود. در مباحث پرورشی باید گفت هر چند داشتن یک برنامه ی منسجم و دقیق به شکل گیری هویت یک نوجوان کمک می کند، اما صاحبنظران بر این عقیده هستند که در دوران نوجوانی جمع دوستان همسال در کنار خانواده، محیط و ... نقش اساسی را در تربیت ایفا می کند. از آنجا که تربیت با جدا کردن نوجوان از جمع همسالان به هیچ وجه امکان پذیر نیست و این نقش را هیچ گروه دیگری نیز نمی تواند به عهده بگیرد، باید گفت که نقطه ی کلیدی یک مدرسه ی خوب ، در نظر گرفتن شرایط فرهنگی خانواده های مخاطب خود است. این در نظر گرفتن عملا به معنی یکسان بودن جزئیات شرایط نیست، بلکه منظور وجود دغدغه های مشترک در سطح خانواده هاست. از نگاه دیگر توجه به این نکته نیز بسیار حائز اهمیت است که وجود مربیان خوب، حتی وقتی آموزشی به صورت مستقیم صورت نگیرد ، اثر جدی خود را خواهد گذاشت. مطالب فوق همه گویای اهمیت انتخاب یک مدرسه ی خوب برای فرزندانمان است.
دو بال پرنده مثال معروفی است که معمولا ما از آن در این زمینه بهره می جوییم، جامعه ی امروز ما مملو از فارغ التحصیلانی است که با الفبای زندگی آشنا نیستند. پرورش تک بعدی با این استدلال که خودمان –پدران و مادران – در زمینه های غیر درسی کنار فرزندمان هستیم و بار تربیت را به دوش می کشیم. غافل از اینکه حضور در یک مدرسه ی خوب نه تنها حجم زحمات والدین گرامی را سبک تر نمی سازد ، بلکه باید گفت که وظایف را سنگین تر می نماید! اگر جامعه ی ما از مدارس فرزندانمان غیر از درس تقاضاهای دیگری نیز داشت، شاید امروز شاهد برخی ناملایمات فرهنگی در جامعه نبودیم.
غیر از محدودیتهای ظرفیتی مربوط به هر مدرسه، معمولا حجم وسیعی از فعالیتها در این زمینه، مربوط به تشخیص تناسب داوطلبان با برنامه های آن مدرسه است. گفتنی است که اعتماد به تشخیص مدارس اهمیت ویژه ای پیدا می کند. هر ساله در دبیرستان هاتف در راستای گزینش داوطلبان، ستادی تشکیل می شود و مرحله به مرحله برنامه ریزی های لازم انجام و نظارت لازم و کافی در جهت اجرا به عمل می آید.
دبیرستان هاتف یک برنامه ی کلی در زمینه ی المپیاد مرحله ی اول دارد که این برنامه در واقع از کلاس نهم آغاز می گردد. در طول تابستان و سال تحصیلی این برنامه اجرا و طبیعتا هر چه به پایه یازدهم یا یازدهم نزدیکتر می شویم حجم این برنامه افزایش خواهد یافت. طبیعتا در این مسیر دانش آموزان مستعد برای مراحل بعدی نیز شناسایی و برنامه ریزی ویژه ای را با هماهنگی با اولیای محترم به انجام می رسانیم. برنامه ی دبیرستان هاتف در این زمینه با توجه به ویژگی های هر دوره، با تغییراتی روبروست که این تغییرات در شورای آموزشی دبیرستان مورد بررسی قرار میگیرد. سیاستهای کلان آموزشی دبیرستان هاتف المپیاد محور نیست، اما سعی شده دانش آموزان مستعد و علاقه مند، زمینه ی لازم را برای پیشرفت خود داشته باشند.
ساعت کار دوره اول به غیر از دوشنبه و پنجشنبه از ساعت 7:15 الی 15:40 و در این دو روز تا ساعت 12:05 می باشد. ساعت کار دوره ی دوم نیز همه روزه(غیر از پنجشنبه ها) تا ساعت 15 و در روز پنجشنبه تا ساعت 12:30 می باشد.
دبیرستان هاتف در طول دوره های 1 تا 9 رشته ی تجربی را داشته و نتایج درخشانی را نیز کسب نموده است . پس از اینکه اقبال به رشته ی تجربی در یک برهه از زمان به شدت کاهش پیدا کرد ، عملا به صورت رسمی رشته ی تجربی حذف شده و پس از آن دوباره در سال تحصیلی 92-91 شورای آموزشی دبیرستان ،تصمیم به برگزاری رشته ی تجربی را اتخاذ نموده است. البته با توجه به رقابت شدیدی که در حال حاضر در رشته ی تجربی وجود دارد، شرایط خاصی را برای پذیرش دانش آموز تجربی در نظر می گیرد.
کارنامه ی دبیرستان هاتف در طول 24 دوره کنکور به تفکیک دوره در بخش فارغ التحصیلان سایت آمده است. همچنین نتایج کلی را در نمودارهایی در دستاوردهای آموزشی دبیرستان می توانید مشاهده بفرمایید. در اینجا دعوت می کنیم نتایج 25 دوره را در یک نمودار مشاهده بفرمایید.
در دوره ی اول متوسطه دارای دو کلاس با ظرفیت 24 نفر و در دوره ی دوم متوسطه دارای دو کلاس با ظرفیت 30 نفر می باشد.
همگام شدن دو موضوع آموزش و پرورش در سنین دبیرستان به خصوص در دوره ی دوم متوسطه، از پیچیدگی ها و ظرافت های خاصی برخوردار است. به طوری که اگر نیم نگاهی به مدارس اطراف خود بیاندازیم، احتمالا شاهد خواهیم بود که پرداختن به یکی، عملا باعث ضعیف شدن دیگری شده است. شاید شما هم با پدران و مادرانی برخورد کرده باشید که وقتی در مورد فضای مدرسه ی فرزند خود صحبت می کنند نسبت به یک بُعد تعریف و نقدهایی را نسبت به بُعد دیگر داشته اند. شرایط حاکم بر این سن نوجوان که به دنبال هویتی مستقل است و در این مسیر، حاضر به پذیرش انواع ناملایمتی ها می شود، کار را بر محیط آموزشی و خانواده سخت میگرداند. شاید بتوان گفت که از دید مخاطبین، دبیرستان هاتف به عنوان مدرسه ای شناخته شده که پرداختن به دو بعد آموزش و پرورش را تا حد قابل قبولی در خود نهادینه کرده است. هر چند که با گذشت زمان، روز به روز این مهم خود را سختتر می نمایاند، اما با مجهز شدن به فکر نو، خلاقانه و در عین حال مبتنی بر اصول، میتوان این دیدگاه را توسعه بخشید. مطلب دیگری که در این راستا باید مورد توجه قرار بگیرد، هماهنگی و هم جهت بودن نگاه تربیتی مدرسه و خانواده است و فقدان آن منجر به اثرات منفی در روان نوجوان می گردد. اینجاست که اهمیت تناسب شخصیتی که در انتخاب مدرسه به آن اشاره شد، خود را نمایان می سازد. دبیرستان هاتف با در نظر گرفتن شرایط فوق سعی نموده تا همواره بستری را مهیا سازد تا روند رشد نوجوان و شکل گیری شخصیت او، با اختلالی مواجه نگردد و آمادگی لازم برای ورود به جامعه ی بزرگتری به نام دانشگاه را کسب نماید. اهمیت دادن به واجبات دینی و آموزش احکام، انس روزانه با قرآن، تمسک جستن به دامان اهلبیت علیهم-السلام در بستر مناسبت های مختلف، رعایت اخلاق و آداب معاشرت، حفظ نشاط دوره ی نوجوانی، ایجاد بستر مناسب برای شکل گیری روابط دوستانه همسالان، آشنایی با مهارتهای زندگی از جمله دغدغه های دبیرستان هاتف بوده و هست. شاید بتوان گفت آنچه دبیرستان هاتف را در دید مخاطبین خود نسبت به تعداد زیادی از مدارس متمایز ساخته، اهمیت جدی دادن به موضوعات فوق در کنار کار آموزشی حرف های می باشد (واقعیت این است که متاسفانه در حال حاضر، برای اولیای محترمی که دغدغه ی تربیتی را از ابتدای ورود فرزند خود به محیط آموزشی، سرلوحه ی ذهن خود قرار داده اند، حق انتخاب زیادی وجود ندارد. لذا تلاش این مدرسه و مدارس مشابه در جهت حفظ زحمات چندین ساله ی پدران و مادران گرامی است.).
پاسخ به این سوال نیاز به آشنایی جزئی تر با فعالیت های دبیرستان دوره ی اول هاتف دارد که پیشنهاد می کنیم اینجا را کلیک کنید.
به دلیل اهمیت نهادینه شدن نظم و انضباط و پایبندی به مقررات و قوانین، دبیرستان هاتف با گذشت زمان سعی نموده که محیط منضبط خود را با کمک دانش آموزان و کادر خود حفظ نماید. ما بر این عقیده هستیم که رشد نوجوان در یک محیط قانونمند و منظم، در آینده ی او اثر گذار خواهد بود. لذا سعی می شود قوانین و آیین نامه ی انضباطی دبیرستان با بازنگری هایی که به صورت سالانه انجام می شود، به طور دقیق اجرا شود. برای مطالعه قوانین انضباطی اینجا کلیک کنید.
شهریه ی دبیرستان هاتف منطبق بر شهریه ی مصوب آموزش و پرورش بوده که هر ساله به مدارس غیردولتی ابلاغ می گردد. اکثر مخاطبین این دبیرستان بر این نکته اذعان دارند که دبیرستان هاتف -نسبت به مدارس مشابه- در دریافت شهریه شرایط عمومی جامعه را تا حد زیادی در نظر گرفته است.
با توجه به مباحث مطرح شده در موضوع پرورشی، میتوان گفت که دبیرستان هاتف اهمیت ویژه ای را در جهت ایجاد یک محیط آموزشی اخلاق محور قائل است. ما معتقدیم که عامل بودن مربیان سهم عمده ای در نهادینه شدن اخلاق دارد. در یک محیط تربیتی حضور حتی یک که به اصول اخلاقی پایبندی لازم را ندارد، باعث آفت خواهد بود. لذا اولین و مهمترین گام ما در این مسیر سعی در استفاده از مربیان اخلاق مدار می باشد که نظرسنجی های انجام شده در مدرسه گویای موفقیت قابل قبولی در این جهت است. در گام های بعدی به تشکیل کلاسهای اخلاق به صورت کارگاهی، سخنرانیهای مناسبتی با موضوعات اخلاقی، استفاده از کلاسهای دینی، بهره جستن از فرصت نماز جماعت و ... میتوان اشاره نمود.
ثبت نام در دبیرستان هاتف از طریق شرکت در آزمون ورودی و قبولی در آن امکان پذیر است. جهت شرکت در آزمون ورودی از اواسط دیماه در سایت دبیرستان ثبت نام به عمل آمده و پس از انجام مراحل، آزمون در اواسط اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد. جزئیات مربوط به موضوع ثبت نام در «شیوه نامه ثبت نام دبیرستان هاتف» آمده است.
با توجه به ویژگی های ساختمانی دبیرستان هاتف، مجوز برگزاری دو دوره در یک مکان از سازمان نوسازی آموزش و پرورش دریافت شده است. به دلیل اهمیت تفکیک دو گروه سنی، دبیرستان هاتف تمهیداتی را در زمان بندی کلاس ها و برنامه های مختلف اعم از زنگ های تفریح، ناهار ، نماز و ... در نظر گرفته است که عملا دانش آموزان دوره ی اول و دوم در طول ساعت کار مدرسه به طور کامل از هم تفکیک می شوند. به لطف خداوند متعال ، در طول سه سال فعالیت دوره ی اول، برنامه ی تفکیک به خوبی انجام شده است.
امکانات ساختمانی دبیرستان هاتف شامل یک زمین بازی در حیاط، یک سالن والیبال، میزهای پینگ پونگ و فوتبال دستی می باشد. ساعات رسمی ورزش در دبیرستان هاتف زیر نظر مربیان توانمند کشوری با جدیت پیگیری می شود. همچنین ساعاتی به صورت فوق العاده در جهت تحرک و شادابی دانش آموزان در نظر گرفته می شود. در دوره ی اول به دلیل اهمیت ورزش شنا، هر هفته یک سانس استخر نیز در برنامه ی سال تحصیلی جاری گنجانده شده است.