آشنایی با رشته علوم ارتباطات

آشنایی با رشته علوم ارتباطات

1396/1/12


 

رسانه یکی از مهمترین و قدرتمند ترین ابزارهای ساخته دست بشره. چجوری رسانه به اینجا رسید و الان چه تاثیری بر دیدگاه افراد داره؟ برای انتقال یک پیام یا نشر یک خبر راهکارهای متفاوتی وجود داره. از چه روشی میتشه بیشترین تاثیر را بر مخاطب گذاشت. حتما در سالهای اخیر با مفهوم سواد رسانه ای آشنا شدین. این کلمه از کجا اومده و چه کسایی باید برای تدوین این نوع سواد تحقیق و پژوهش کنن؟!

جواب این رشته دست دانشجوهای علوم ارتباطات اجتماعیه.

نور علوم ارتباطات اجتماعی فقط به طرف دانش‌اموزای انسانی میتابه و مطالبی که در دانشگاه قراره تدریس بشه با دروس علوم اجتماعی و اقتصاد مرتبطه. البته ناگفته نمونه که ریاضیات با ضریب 4 برای قبولی در کنکور تاثیر زیادی تو این رشته داره. مبحث آمار و احتمالات ریاضی هم در پژوهش‌ها و تحقیقات این رشته بسیار پرکاربرده و محققان این حوزه باید بر اون مسلط باشن.

دانشجویان این رشته با تکنولوژی های نوین و جدیدترین اطلاعات آشنا میشن. بعلاوه باید دروس پایه ای مثل آمار، جامعه شناسی، جمعیت شناسی و روانشناسی رو یاد بگیرن. ارتباطات انسانی، سیاسی، بین المللی و تصویری جزو دروس تخصصی این رشته‌ست. همچنین دانشجوها دروس اصلی دیگری تحت عناوین مطالعات رادیویی، تلویزیونی، سینمایی، مطبوعاتی و فضای مجازی رو میگذرونن. به طور کلی هر چیزی که بر ارتباط انسان ها تاثیر میذاره از شرایط روانشناختی و جامعه شناختی گرفته تا ابزارها و رسانه های جمعی توی این رشته مورد بحث قرار میگیره.

البته نباید از این نکته غافل بشیم که این رشته شباهت زیادی به رشته روابط عمومی داره. رویکرد و بازارکار روابط عمومی بیشتر ناظر به شرایط کار شرکت ها و سازمان‌ها ومراکز مختلفه که ارتباطات درون سازمانی و بین سازمانی به درستی شکل بگیره.

علوم ارتباطات اجتماعی به دلیل خاصیت میان رشته‌ایش موقعیت های شغلی زیادی داره و بیشتر حوزه کاری اون رسانه هست. دانشجوهای این رشته می تونن در آینده در شغل هایی مثل روزنامه نگاری، خبرنگاری و کارشناس رسانه ای مشغول به کار شن. همچنین میتونن در گروه نویسندگی و کارشناس تولید محتوا در رسانه های مختلف فعالیت کنن. استخدام در صدا و سیما هم یکی از گزینه های این افراده که در اونجا می تونن به عنوان نویسنده، مجری یا بخش های مختلف پشت صحنه مشغول شن. به جز فعالیت در مراکزی مثل روزنامه، رادیو و تلویزیون، این افراد می تونن در ادارات و سازمان های دولتی و غیردولتی به عنوان کارشناس ارتباطات انجام وظیفه کنن.

 

توضیحات تکمیلی رشته علوم ارتباطات اجتماعی:

این رشته در مقطع کارشناسی دارای 4 گرایش برنامه ریزی اجتماعی، تعاون و رفاه اجتماعی، مردم شناسی، پژوهشگری است.

دانشجویان این رشته در ایران امکان ادامه تحصیل تا مقطع دکترا را در گرایش و رشته های مختلف دارند

 

بازار کار رشته:

نهاد های سیاست گذار

شهرداری

نهاد های اجتماعی و فرهنگی

انجمن های خصوصی و دولتی

فرهنگسراها،

آموزش و پرورش

وزارتخانه های ارشاد،

گمرک و بازار بورس

اقتصاد و دارایی

کمیته امداد و بهزیستی

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

وزارت بهداشت و وزارت کشور

 

واحد های درسی رشته:

دروس رشته علوم ارتباطات اجتماعي ارتباط زیادی با روانشناسی و جامعه شناسی دارد. آنچه که در ارتباطات انسانی مورد نظر است در این رشته مورد توجه قرار میگیرد. این رشته مانند سایر رشته ها دارای دروس پایه(عمومی) و تخصصی است که در جدول زیر قابل مشاهده است :

واحد های عمومی:

اندیشه اسلامی 1 و 2، اخلاق اسلامی، انقلاب اسلامی، تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، تفسیر موضوعی قرآن، زبان فارسی، زبان انگلیسی، تربیت بدنی 1 و 2، دانش خانواده و جمعیت،آمار در علوم اجتماعی، مبانی مردم شناسی، روش های تحقیق در علوم اجتماعی 1 و 2، نظریه های کلاسیک علوم اجتماعی، نظریه های معاصر علوم اجتماعی، تاریخ اجتماعی معاصر ایران، مبانی ارتباطات، مبانی علوم سیاسی، روانشناسی اجتماعی

واحد های تخصصی

اصول مطالعه و فنون تحقیقات کاربردی، زبان تخصصی 1 و 2، روش های تحقیق کیفی رسانه ها، مطالعه و تحلیل مخاطبان، ارتباطات اقناعی و تبلیغات، ارتباطات هنری 1 و 2، نظریه های ارتباط جمعی 1 و 2، ارتباطات انسانی، ارتباطات سیاسی، ارتباطات بین المللی، ارتباطات تصویری، ارتباطات تلویزیونی، مطالعات کاربردی فیلم و سینما، مطالعات روزنامه نگاری، مطالعات فضای مجازی، حقوق ارتباطات و رسانه ها، تاریخ تحول ارتباطات، ارتباطات میان فرهنگی، رسانه ها و حوزه عمومی، ارتباطات فرهنگی، ارتباطات دینی، آشنایی با فناوری های ارتباطی و رسانه، مطالعات سازمان های رسانه ای، زبان شناسی اجتماعی و ارتباطی، ارتباطات زیست محیطی، ارتباطات سلامت، ارتباطات بحران، روزنامه نگاری عملی، اصول روابط عمومی، ارتباطات علم، رسانه های نوین، سواد رسانه ای، مسائل رسانه ای ایران، سیاستگذاری رسانه ای، مطالعات رادیو، کارورزی