آشنایی با رشته گرافیک

آشنایی با رشته گرافیک

1396/1/12


 

توضیحات

از طراحی لوگو، سایت، لباس و تبلیغات تجاری تا پرده‌های بزرگی که هر روز توی سطح شهر میبینیم همه و همه کاره اثاری هستن که کسی که توی رشته‌ی گرافیک تحصیل کرده باشه میتونه پیاده سازی کنه.

 

تحصیل در رشته گرافیک دو مسیر داره. مسیر اول اینه که در مقطع متوسطه دوم حوزه فنی حرفه ای رو انتخاب کنید و در هنرستان در رشته گرافیک تحصیل کنید. سپس از طریق آزمون مخصوص به رشته وارد دانشگاه‌های فنی‌ و حرفه‌ای شوید. مسیر دیگر که حوزه بحث ماست اینه که در کنکور هنر شرکت کنید و در زمان انتخاب رشته، گرافیک را انتخاب کنین. برای شرکت در کنکور هنر مثل کنکور زبان مهم نیست که در دبیرستان در چه رشته ای تحصیل کردین یعنی فارغ التحصیلهای ریاضی و تجربی و انسانی میتونن توی این کنکور شرکت کنن فقط لازمه موقع ثبت نام ازمون سراسری برای این کنکور هم نام نویسی کنین.

 

نکته مهم تحصیل از مسیر کنکور هنر اینه که برای قبولی در رشته گرافیک علاوه بر قبول در کنکور هنر باید در آزمون عملی رشته های تجسمی هم شرکت کنین که حضور در آزمون ضروریه و نتیجه آن ضریب و تاثیر زیادی داره.

هنگام شروع آزمون عملی کنکور هنر به شما دفترچه ای داده می شه که در صفحه ی اول آن، موضوعی که باید طراحی و نقاشی کنید، نوشته شده و صفحات بعدی دفترچه ( حدود 4 یا 5 صفحه ) مخصوص اسکیس های شما و نقاشی نهاییه که باید با مداد رنگی کار کنین.

موضوعاتی که در آزمون عملی کنکور هنر رشته های تجسمی برای طراحی داده میشه، هرساله تغییر می کنه اما به طور کلی از موضوعاتی استفاده میشه که شامل فیگور انسانی باشن. شما باید بتونین مهارت خودتونو از لحاظ رعایت پرسپکتیو، ترکیب بندی، و طراحی آناتومی نشان بدین.

این رشته هشت ترمه یکی از رشته های پرکاربرد در جامعه امروزه به حساب میاد و کمتر شرکتیه که برای انجام تبلیغات، طراحی سایت، طراحی عکس های شبکه اجتمائی و  نیاز به گرافیست نداشته باشه. این افراد می تونن کارهایی مانند طراحی روی جلد کتاب، طراحی لوگو و آرم تجاری، طراحی پوستر، طراحی و صفحه آرایی روزنامه و مجلات را انجام بدن. .

با گسترش فضاهای مجازی، تبلیغات نیاز به این افراد نیز بیشتر شده. در گوشی بگم که فارغ التحصیلان این رشته آینده شغلی خوبی دارن.

به صورت کلی ظرفیت رشته گرافیک در دانشگاه های سراسری روزانه 330 نفر ، نوبت دوم 106 نفر ، پیام نور 500 نفر و هم در دانشگاه های غیرانتفاعی 1800 نفره.

 

در ادامه نکات مغفول این رشته رو بیشتر بررسی می کنیم !

 

بازار کار :

طراحی روی جلد کتاب

طراحی لولگو و آرم تجاری

طراحی پوستر

طراحی و صفحه آرایی روزنامه و مجلات

آژانس های تبلیغاتی

انتشارات و چاپخانه های بزرگ

روزنامه ها و مجلات

برندهای تبلیغاتی

شرکت‌های چندرسانه‎‌ای

صدا و سیما و شرکت‌های حوزه رسانه

صنایع بسته‌بندی

 

گرایش ها و ادامه تحصیل :

این رشته در حال حاضر در ایران تنها تا مقطع کارشناسی ارشد ارائه می شود. در این مقطع تحت عنوان رشته ارتباط تصویری ارائه شده و عضو مجموعه هنرهای تصویری و طراحی به حساب می آید.

 

 

نکات جالب و توانمندی ها :

"نکات جالب"

- گرافیک زبان تصویری است.

- شخصی که گرافیک را انتخاب می‌کند در رساندن فکر خود سرعت، گیرایی و ماندگاری را در سطحی گسترده منتشر کرده

- طراحی گرافیک به عنوان طراحی ارتباطات نیز شناخته می شود.

- به دلیل رشد بسیار سریع این صنعت، داوطلبان ملزم به یادگیری فناوری ها جدید، نرم افزارهای جدید هستند، تا بتوانند با ارائه ایده های جذاب، احساسات طرف مقابل را جذب کنند

 

 

توانمندی های لازم:

- علاقه و آشنایی با طراحی ابتدایی

- سلیقه و ذوق هنری بالا

- مهارت های ارتباطی خوب

- اعتماد به نفس خوب در طرح ایده های جدید