استرس شروع مدرسه

استرس شروع مدرسه

1396/1/12


تابستان مثل یک چشم بر هم زدن به پایان رسید و حالا پاییز پشت در خانه مان رسیده است. دانش آموزان در همه سنین از پیش دبستانی گرفته تا دانشجو، خود را برای سال جدید آماده می کنند. معلمان جدید را پیش بینی می کنند و به دوستان و تجربیات جدیدی که قرار است بیاموزند فکر می کنند. اگر شما هم قرار است به مدرسه بازگردید ( یا فرزندتان قرار است این کار را بکند ) با انتقالی هیجان انگیز و البته استرس زا روبرو هستید. این استرس مدرسه در شکل های متفاوتی خود را نشان دهند. جهت آماده شدن برای سال جدید ماموریت های متعددی دارید. می خواهید برای خرید لیستی بلند بالایی که شامل لباس، نوشت افزار، و حتی شاید وسایل الکترونیکی است پول خرج کنید. از نظر اجتماعی ممکن است خود را آماده ملاقات افراد جدید کنید. از نظر احساسی با ناشناخته هایی در فرم معلم، کلاس درس و قوانین روبرو هستید. در چنین شرایطی ممکن است به راحتی احساس ناتوانی کنید. بیایید از نظر دیگر هم به این اتفاق نگاهی کنیم، شروع سال جدید تحصیلی مسیری به سوی فرصت های هیجان انگیز جدید است که به شما اجازه یادگیری و رشد می دهند و دوستان جدیدی در زندگی خود وارد می کنید. برای تغییر از ذهنیت پر استرس به ذهنیتی مثبت اندیش به این ۵ راه علمی خود را عادت دهید تا بتوانید سال جدید را آزاد از فشارها و پر انگیزه شروع کنید.

     

 

   

 

 

 

 

 


۱- یادی از خاطرات سال پیش کنید

اگر فکر می کنید بازگشت به فضای تحصیلی دشوار است به یاد سال های گذشته بیفتید و به یاد بیاورید آنها نیز سخت بوده است. آنها گذشتند و منجر به یادگیری تجربیات جدید شدند. یاد آوری مواردی خاص کمکتان می کند به خاطر بیاورید چه چیزهایی از مدرسه رفتن را دوست داشتید و توجه تان از موارد نگران کننده منحرف شود. در واقع یاد آوری روزهای شاد گذشته استرس تان را کاهش می دهد و علائم افسردگی را درمان می کند. پژوهش ها نشان دادند افرادی که تجربیات خوب را به یاد می آورند (تماشای آلبوم عکس یا دیدن فیلمی در گوشی همراه) در واقع دوباره با آن تجربه خوب زندگی می کنند و از وقوع مجدد آن احساسات نفع می برند. تنها یا با دیگر دوستان به عکس های جالب سال گذشته نگاه کنید. روی هر عکس مدتی مکث کنید و به یاد بیاورید بودن در هر کدام از آن شرایط چه احساسی داشت. سعی کنید تمام جزئیات خوب را به یاد بیاورید: چه چیزی پوشیده بودید؟ هوا چطور بود؟ در آن روز چه کاری کردید؟ انعکاس این موقعیت های شاد در گذشته کمک می کند استرسی که در زمان حال دارید کاهش پیدا کند.

۲- تغییرات را به عنوان فرصتی برای رشد قبول کنید

به جای اینکه روی شروع سال تمرکز کنید، خود را در پایان آن تصور کنید. خود را ببینید که از مدرسه فارغ التحصیل شدید ( و یا فرزندتان که فارغ التحصیل شده ) و به عقب نگاه کنید. تصور کنید چقدر تکامل یافته تر و تواناتر خواهید بود و از اینکه به چنین موفقیتی رسیدید چقدر به خود افتخار می کنید. وقتی درک کنید که رو به رشد پیش می روید دیگر احساس اضطراب نخواهید داشت.

۳- بی نظمی ها را ساماندهی کنید

برای کاهش استرس مدرسه باید رسیدگی و پیگیری تعداد زیادی از موارد فیزیکی از جمله، فرم ها، برگه ها، کتاب ها و وسایل مدرسه در نظر گرفته شود. اگر هر کدام از اینها در جای مناسب نگهداری نشوند، بهم ریختگی پیش می آید که یکی از عوامل اصلی ایجاد استرس و تنش است. پژوهشگران در سال ۲۰۱۲ دریافتند درهم و برهمی فیزیکی خانه سبب افزایش شدید هورمون استرس در جریان خون خانم ها می شود. روانشناسان نیز تا به حال در این مورد بسیار گفتند. برای اینکه از بهم ریختگی و استرسی که به دنبالش می آید جلوگیری کنید، زمانی را به مرتب کردن وسایل و قرار دادن هر چیز سر جای خود اختصاص دهید. از شب قبل کیف مدرسه و لباستان را آماده کنید، کتاب ها و وسائل مدرسه را در کشو و هر جایی که مخصوصشان است قرار دهید. سعی کنید لیستی از کارهایی که برای آماده شدن باید انجام دهید تهیه و تا پایان روز تکمیلش کنید.


۴- برای کاهش استرس مدرسه تنفس آگاهانه انجام دهید

بسیاری از ما وقتی گرفتار، مشغول و یا مضطرب هستیم به صورت غیر ارادی نفسمان را حبس می کنیم. پژوهش های سال ۲۰۰۷ نشان دادند ۸۰ درصد از مردم هنگام مکاتبات ایمیلی خود بدون اینکه متوجه شوند نفس خود را حبس می کنند. زمانی که مشغول انجام کاری هستیم و یا خود را آماده کاری می کنیم پدیده ای مشابه اتفاق می افتد. درست و عمیق نفس نکشیدن به این معناست که مغزمان به آن اندازه که نیاز است اکسیژن دریافت نمی کند. ما را از قابلیت کاهش دهنده استرس تنفس محروم می سازد. بسیار مهم است که برای هر یک مدت کمی مکث کنیم و درست نفس بکشیم. تمرین تنفس آگاهانه کمک می کند مغز بهتر استرس و احساسات را کنترل نماید. تمرین تنفس آگاهانه را می توانید هر زمان و هر جایی که خواستید انجام دهید تا جلوی الگوهای تنفس مخرب مانند نگه داشتن نفس را دفع کنید. می خواهید یک گام جلوتر بروید؟ تنها چند دقیقه مدیتیشن در روز کمک می کند افکار منفی از بین بروند و صدمه ای که استرس به بدن و ذهنمان زده التیام بیابد.

۵- به ذهن خود چشم انداز های مبتنی بر آینده بدهید

ذهن از شبیه سازی حوادث قریب الوقوع استفاده می کند تا با نگرانی های آینده دست و پنجه نرم کند. ما آینده را تجسم می کنیم تا به صورت ذهنی رفتارهای مناسب را تمرین کنیم. به سناریو فرضی پاسخ دهیم و در نتیجه احساس کنیم که بیشتر آماده ایم اما اگر تصویر واضحی از وضعیت آینده خود نداشته باشید. شبیه سازی چیزهایی که در حال آمدن هستند سخت می شود: کلاستان چه شکلی خواهد بود؟ کجا خواهی نشست؟ چه کسی کنارت خواهد نشست؟ معلم چه شکلی خواهد بود؟ چیزهایی که نمی دانید را رها کنید. این تفکرات بیشتر باعث افزایش استرس و اضطراب می شود. برای اینکه به ذهنتان کمک کنید برای آینده ناشناخته بیشتر آماده شود، هر کاری بکنید تا با آنچه به زودی محیط جدیدتان می شود آشنا شوید. بروید و کلاس جدیدتان را ببینید و یا به گروه های شبکه اجتماعی مخصوص مدرسه یا کلاستان ملحق شوید. با معلم جدید خود ملاقات کنید و یا به صورت آنلاین او را بررسی کنید. هر چقدر جزئیات بیشتری در اختیار داشته باشید، تصویر ذهنی بهتری خواهید ساخت. هر چقدر این تصویر واقعی تر باشد میزان استرستان نیز کمتر می شود. روز اول مدرسه برای تمام بچه ها در هر سنی سرشار از استرس است. این سوال هاییست که در ذهن هر کودکی به وجود می آید اما چگونه می توان با آنها مقابله کرد؟