اضطراب خوب و بد!!!

اضطراب خوب و بد!!!

1396/1/12


آیا اضطراب به طور کلی مضر است؟

چه حدی از اضطراب مفید است؟

با اضطراب بالا چگونه روبرو شویم؟

سوالاتی از این قبیل، جزء سوالات متداول ایام امتحانات است.

برخورد منفی به طور کلی با اضطراب، در کاهش بازده عملکرد ما موثر خواهد بود. بدیهی است که برای رقابت وجود اضطراب لازم است. این معنای اضطراب اشاره به معنایی که در مقابل مفهموم بی خیالی!! است قرار می گیرد. وجود این حد اضطراب سبب بالا رفتن آستانه تحمل در رقابت ها، آمادگی برای مواجهه با برخی نقدهای عملکردی، پذیرفتن ریسک برخی از اقدامات و ... می شود که بدون شک افراد موفق با چنین مسائلی روبرو خواهند بود.

اما همین اضطراب در مواردی باعث بروز اختلالاتی می شود که در عمل، ما را از آنچه که در توان داریم نیزپایین تر نشان می دهد و شاهد اختلالات فیزیولوژیکی نظیر عرق زیاد، درد هایی در ناحیه شکم و ... خواهیم بود. در پاره ای از موارد مراجعه به متخصص جزء لاینفک حل مساله است. متخصصان در بررسی های خود، معمولا به ریشه یابی مواردی که در آن ها نگرانی مشاهده می شود، می پردازند. در اینجا شخص مضطرب نقش کلیدی بازی می کند، یعنی هر چقدر دقیق تر بتواند موارد را رصد کند به خود کمک بیش تری نموده است. پس می توان گفت که اولین قدم ما در برخورد با این مساله، لیست کردن عوامل استرس و بررسی نقش ما در ایجاد آن می باشد. آیا ما می توانیم در کاهش اثر این عامل نقشی داشته باشیم؟ متخصصان می گویند در بسیاری از موارد ما نقش شنونده ی خوب را برای مخاطب مضطرب خود بازی می کنیم و در برخی از موارد در پیدا کردن راه حل برای مواجهه با عامل نگرانی، مشورت هایی را ارائه می دهیم. پس شاید یک گوش خوب!!! بتواند به شما کمک ویژه ای را داشته باشد.

بررسی ها نشان می دهد که در دانش آموزان ریشه ی بسیاری از نگرانی ها ناشی از فشارهای خانوادگی، مقایسه های افراطی، جمع هم سالان و ... می باشد. در چنین مواردی بدیهی است که سهم هر عامل باید مشخص و در راستای مدیریت آن اقدامات لازم به عمل آید. فراموش نکنیم که صحبت کردن همواره راه حلی دو سویه در این موارد است.